jobbe hjemme salongeier coronavirus

For salonger

Bli inspirert av andre salongeiere

Det er tøffe tider for salonger og selvstendig næringsdrivende nå i denne spesielle situasjonen.

Vi har snakket med flere salongeiere om hva de gjør for å forberede seg på bedre tider og opprettholde verdiskapingen for salongen. For i denne vanskelige perioden er det viktigere enn aldri før at vi inspirerer og hjelper hverandre. Kanskje de har noen gode tips og ideer til ting du også kan gjøre om du er frisk og har litt tid til overs?

Produktsalg på sosiale medier

Isabella Johansen, eier av frisørsalongen Colorz i Oslo forteller at hun har brukt den siste uken på å gjøre en innsats på sosiale medier. Via sin Facebook side har hun solgt produkter, rabatterte gavekort og hjemme-kits med videokonsultasjon. Dette har vært en stor suksess!

-Kundegruppen min har de siste dagene utvidet seg mye. Jeg har sendt produkter og hjemme-kits til hele landet. Så det er ikke bare kundene mine i Oslo som er interessert i dette.

Johansen var også inne på å tanken om å starte nettbutikk, men bestemte seg for å legge ideen på hylla. Dette for å unngå ekstra utgifter ettersom hun ikke er sikker på om hun ønsker å fortsette med produktsalg på nett når salongen åpner igjen. Johansen har derfor satset fullt på å være synlig i sosiale medier.  

Før hun gikk i gang tok hun seg tid til å forsikre seg om at dette var innenfor myndighetenes retningslinjer.

Les også: Salongdrift i en vanskelig periode

Isabella Johansen, eier av Colorz. Foto: Privat

Videre forteller Johansen at det viktigste for henne i denne vanskelige perioden er å ta en dag av gangen. I tillegg til å tilpasse seg den (midlertidige) nye hverdagen så godt som mulig. For det siste hun vil er å gi opp drømmen sin om å være salongeier.

-Jeg vil ikke gi opp drømmen min enda!

Gir kunder tips og råd gjennom nyhetsbrev

Som Johansen hos Colorz har Michal Sedzik, eier av Makia i Oslo også måtte tenke nytt.

-Via nettsiden vår og vårt nyhetsbrev til kundene har vi solgt gavekort på konkrete behandlinger. Dette for å skape litt inntekter nå som salongen er stengt.

Men, det er ikke bare inntekter som har vært fokus for Sedzik den siste tiden. Han har også iverksatt tiltak for å hjelpe kundene sine best mulig hjemmefra.

-Siden vi har mange kunder som kommer til oss for massasje og holistiske behandlinger, har vi også brukt nyhetsbrevet vårt til å gi tips til kundene. Blant annet om hvordan de kan holde seg i form og lindre plager selv, hjemme i sin egen stue. Dette for å hjelpe kundene våre best mulig nå som de ikke kan oppsøke oss på Makia for hjelp, forteller Sedzik.

God tid til vårrengjøring

-Det vi kan gjøre nå som vi har god tid, er å ha en ordentlig rengjøring av salongen. Rett og slett en «spring cleaning», forteller Skaiste Rimkuviene hos S.R Beauty Lounge i Drammen.

Rimkuviene har også hatt en gjennomgang av lageret og produkter i salongen. Dette for å passe på at hun har alt hun trenger til salongen åpner igjen, og kundene kan fikse neglene og vippene sine.

Skaiste Rimkuviene, daglig leder hos S.R Beauty Lounge i Drammen. Foto: Privat

Les også: Slik kan du støtte din lokale salong

Støttende kunder i en vanskelig periode

-Jeg må gjøre det jeg kan for kundene nå. Det er jo de som er grunnen til at salongen eksisterer, forteller Pamela Nober, eier av Bionic Skin i Oslo.

Som flere andre salonger har hun brukt sosiale medier til å selge produkter med hjemlevering for å hjelpe kundene sine så godt som mulig.

-Det har fungert bra for meg, og ganske mange kunder har kjøpt produkter. Flere kunder kjøper også gavekort og min online booking er jo åpen, så det er mulig å bestille time frem i tid. Uten disse tiltakene hadde jeg ikke hatt noen inntekt de siste dagene, forteller Nober på Bionic Skin.

Nober forteller oss også at hun har fått flere hyggelige meldinger og kommentarer fra kunder som viser sin støtte til hun og salongen i en vanskelig periode:

– Selv om disse dagene har vært tøffe, er det betryggende at kundene tar kontakt for å høre hvordan det går. Jeg har veldig fine, støttende kunder!

Eier du salong og har tips og inspirasjon til andre salonger? Kontakt oss på kundeservice@styletime.no