Få flere kunder i salongen

For salonger

Hvordan få flere kunder i salongen?

Som i mange andre bransjer har internett også for mange frisør- og skjønnhetssalonger blitt viktig for å få flere nye kunder i salongen. Men lett er det ikke. Her er en enkel guide til digital markedsføring for salonger.

Å mestre digital markedsføring og bestilling på internett er blitt en forutsetning for suksess for de fleste salonger. Samtidig er det en jungel av teknikker, verktøy og terminologi der ute. Digital markedsføring og internett fremstår derfor, for mange, som ganske umulig å få oversikt over. Spesielt vanskelig er det å navigere digitale muligheter samtidig som du skal fokusere på kunder og daglig drift.

Hvordan få flere kunder på internett og samtidig få god tid til kunder?

Kjenner du deg igjen? Hvis du gjør det – les videre.

Denne guiden har nemlig som mål å systematisere denne jungelen og gi deg, som ikke driver med markedsføring til vanlig, muligheten til å skape litt orden i kaoset.

Internett er… akkurat som andre kanaler

Først, en god nyhet: Internett som kanal er faktisk ganske lik andre mer tradisjonelle måter å markedsføre på. I korte trekk må du ha en inngang kundene kan komme inn gjennom, ha et fint utstillingsvindu som viser at du er dyktig og sørge for at disse kunder ser deg.

Guide for salonger: Fire steg til flere kunder på nett

For å gjøre dette så enkelt som mulig har vi valgt å fokusere på fire relativt enkle steg.

Steg 1: Du må ha en inngangsdør for kundene på internett

Kort oppsummert: Få deg en god online booking løsning som er rask og enkel for både nye og eksisterende kunder å bruke. Når du først har gjort jobben med å få en kunde inn på hjemmesiden din, Facebook eller Instagram profilen din er det veldig viktig at det er veldig enkelt å bestille, slik at du ikke mister denne kunden. Gjennom undersøkelser vet vi at mange kunder foretrekker å bestille online fremfor å bruke telefon. Gir du ikke denne muligheten går du glipp av mye.

Enkle løsninger for online booking kan du i dag få gratis, og det er veldig enkelt å implementere. Du bør gi kunder mulighet til å bestille time i alle dine kanaler, både på en hjemmeside og på Facebook eller Instagram.

Steg 2: Kundene må ønske å velge din salong (basert på det de ser på nett)

Eller sagt med andre ord, du trenger en god digital profil som tydelig viser hvor dyktig du er, slik at du fremstår som et attraktivt alternativ. Og her teller alt fra hjemmeside til sosiale medier.

Det er mange tusen salonger der ute, så det er viktig at du vise frem gode bilder av salongen din. Resultatbilder av behandlinger du utfører og profilbilder av dem som jobber i salongen er også viktig. Sammen med gode referanser fra kunder og en oversiktlig prisliste vil dette øke sannsynligheten for at nye kunder vil velge akkurat deg.

Her finner du enkle tips til hvordan du kan bruke Instagram.

Steg 3: Salongen må bli synlig

Når du har online booking på plass og har en fin profil på nett, enten på en hjemmeside, Facebook, Instagram eller andre steder, er det klart for å bli synlig.

Her er bruk av Facebook og Google blitt vanlig. For dem som mestrer betalt annonsering på disse plattformene kan det fungere godt. Har du ikke mulighet til å lære deg hvordan du effektivt kan annonsere på digitale kanaler er en markedsplass som Styletime.no et godt alternativ.

Hos Styletime får du hjelp av en rådgiver til å enkelt lage en god profil som blir synlig for titusener av hår- og skjønnhetsinteresserte brukere på internett. Og du får gratis online booking på kjøpet. Les mer og ta kontakt her.

Steg 4: Kundene må bli lojale

Det aller viktigste du gjør er å gi kundene dine en så god opplevelse at de kommer tilbake av seg selv. Helst anbefaler deg til venner og kolleger også. Dersom du er god på dette er lojalitet den aller rimeligste måten du kan sikre vekst på. Penger brukt på å få inn kunder som forlater salongen med et dårlig inntrykk er sløste penger.

I tillegg til å gi en god opplevelse er det lurt å sende påminnelser, for eksempel på e-post. Pass også på at kunder finner og følger deg og salongen din på sosiale medier, slik at du kan regelmessig kan gi dem et «nudge».

Men det enkleste og mest effektive du gjør er å sette opp neste time når du har kunden i salongen. Dette er ofte noe kunden også setter pris på.

Det første først

Men kanskje viktigst av alt: Rekkefølgen på stegene.

Eksempelvis er det ikke lurt å bruke penger på annonsering for å bli synlig (steg 3) dersom du for eksempel ikke har en hjemmeside eller Facebook profil som ser tipp topp ut (steg 2).

Fire steg til kundevekst på internett
Fire steg til kundevekst på internett. Husk rekkefølgen, spesielt på 1-3.

Her er det flere som trår feil og begynner markedsføring, for eksempel på Facebook og Google og sender trafikk til sin hjemmeside eller viser frem en Facebook profil, før fine bilder og gode referanser er på plass. Da er det vanskelig å få kunden interessert nok til å bestille time.

Videre er verdien av en fin hjemmeside, Facebook eller Instagram (steg 2) er begrenset dersom det ikke er enkelt å bestille time hos deg (steg 1). Få online booking på plass først, så bilder, anmeldelser og prisliste.

Styletime.no og systemet MinSalong sikrer salongen din online booking og sterk digital synlighet. Våre rådgivere er klare til å hjelpe deg og kan kontaktes her.