For salonger

Hvordan starte egen salong?

Har du kjent på lysten til å starte egen salong? Være din egen sjef i egen frisør- eller skjønnhetssalong og få drive med det du liker aller best? Her er 8 konkrete tips til deg som vil lykkes for deg selv.

Enten du går rundt med en drøm om å starte egen salong, eller akkurat har startet opp, vet du at er både veldig spennende og samtidig ganske skummelt. Mange i din situasjon lurer på om de klarer å få nok kunder og inntekter til å ta ut lønn, om de klarer å håndtere administrative oppgaver og følge lover og regler og om de kan nok om markedsføring.

Heldigvis er det mange som får det til, og suksesshistoriene er mange. Vi har her samlet 8 tips, basert på hva vi har lært etter å ha jobbet med flere hundre salonger, for å hjelpe deg å lykkes.

8 tips til deg som vil starte egen salong

Tips 1: Planlegg før du starter. Lag estimater på hvor mye inntekter du trenger og hvor mye kostnader du har råd til å ta på deg. Tenk igjennom hva du trenger å kjøpe inn med en gang og hva som kan vente litt. Dette vil gi deg mål å jobbe mot og gi deg en trygghet om at du er på rett vei når du er i gang.

Tips 2: Tenk igjennom hvilke tjenester du skal tilby. Du bør tilby tjenester og behandlinger som 1) du har solid kompetanse til å levere, 2) som markedet og kunder etterspør og 3) som har en fortjenestemargin du kan leve med. Føler du at det er behandlinger du ikke helt mestrer bør du ikke tilby dem, men heller fokusere på det du er god på. Lav kompetanse betyr ofte misfornøyde kunder og dårlig omtale og lite etterspørsel eller høye produktkostnader betyr liten fortjeneste.

Er det behandlinger du ønsker å tilby, men trenger mer kompetanse? Sjekk for eksempel ut kurstilbudet hos Tone Lise Akademiet og Fagskolen TLA , en av Norges ledene tilbydere av kurs og utdanning innen skjønnhet.

Markedsføring, konsept og priser

Tips 3: Tenk på markedsføring allerede før du åpner. Enten du allerede har en opparbeidet kundeliste eller starter helt på scratch er markedsføring veldig viktig. Men det er for sent å tenke på dette etter at du har åpnet og kostnadene har begynt å løpe. Den enkleste og mest effektive markedsføringen du gjør er digitalt, altså på internett. Her er det mange muligheter, og du kan lese mer om hvordan du kan bruke internett til å få flere kunder her.

En rask og enkel måte å komme seg i gang på er med Styletime.no. Her får du gratis online booking, kalender, kundeliste og mulighet til å profilere deg for tusenvis av kunder på internett. Med Styletime.no er du i gang med markedsføringen i løpet av et par timer og kan raskt bygge deg en sterk digital profil og få kontroll på kalender, bestillinger og kunder. Og husk at nye kunder sitt første møte med salongen din ofte er på internett.

Les mer om Styletime.no og det gratis salongsystemet MinSalong her.

Og, dersom du virkelig vil ha mange kunder til de første ukene etter åpning, kan markedsføring med Let´s deal være svært effektivt. Les mer her.

Tips 4: Bruk litt tid på navn og konsept. Dette høres kanskje banalt ut men velg et navn på salongen det er enkelt å skrive, uttale og huske og som skiller seg ut fra konkurrentene. Lag et navn som passer til konseptet du vil tilby, enten du har fokus på raske og rimelige behandlinger, de nyeste trendene eller for eksempel miljø eller organiske behandlinger. Pass også på at du er konsistent i bruken av navnet i alle kanaler (hjemmeside, Facebook, Instagram etc.) slik at kundene kan finne deg.

Tips 5: Tilpass prisene dine til markedet. Orienter deg i området du ønsker å starte salong. Se hva konkurrentene tilbyr og pass på at du ikke priser deg for høyt eller for lavt. Tenk selvsagt også på hvor mye du må sitte igjen med etter produktkostnader for hver behandling.

I tillegg bør du vurdere åpningstilbud. Som ny i markedet vil færre kjenne til deg og mange trenger derfor et ekstra insentiv for å forsøke en ny salong eller behandling. Åpningstilbud fungerer ofte bra.

Styletime jobber med flere hunder salonger i Norge. Les mer og se video om hvordan vi jobber med salonger her.

Administrasjon, lokale og hard jobbing

Tips 6: Pass på at du har det administrative i orden. Du bør enten ha et enkeltmannsforetak eller et AS – les litt om hvilken selskapsform som passer deg best. Pass også på at du følger lover og regler for betaling og kassesystem og har de nødvendige forsikringer og tillatelser.

Kassesystem vi anbefaler:

DUELL fra Kasseservice AS

Pro Touch fra Tellix AS

Tips 7: Lokale. Lokasjonen du velger for salongen er viktig av flere årsaker. For det første blir det en av dine største kostnadsposter. Gjør derfor en beregning av hvor mye penger du har mulighet til å bruke på leie. Lokale må også sees i sammenheng med markedsføringen. Dersom du har en god online booking kanal og markedsføring, for eksempel gjennom Styletime.no, vil behovet for drop-in kunder “rett fra gata” være mindre og du trenger kanskje ikke et dyrt lokale på gateplan i den mest travle gaten i byen.

Tips 8: Vær forberedt på å jobbe hardt. Det er ekstremt tilfredsstillende å lykkes på egenhånd, men det krever hard jobbing. Desto fler kunder du kan betjene om dagen desto mer inntekter får du. 6 kunder per dag gir dobbelt så mye inntekt som 3. Fyll opp kalenderen så mye du klarer, vær effektiv med opprydding og klargjøring for neste kunde og sett av litt tid på begynnelsen og slutten av dagen til å gjøre administrative ting.

Lykke til som gründer!

Les og se video om hvordan Styletime har hjulpet en frisør og en skjønnhetssalong i en oppstartsfase:

Les om hvordan salongeier Lidia fikk mer tid til kundene sine her

Les om hvordan Oslostylistene sikret seg 500 nye kunder her