For salonger

– Personlig oppfølging er nøkkelen til suksess

Når Kristine Gundersen går på jobb i Styletime, er hennes mål å skaffe frisør- og skjønnhetssalongene hun har ansvar for flere kunder. Selv elsker hun fleksibiliteten bookingsystemet gir, og hun bryr seg oppriktig om både salongeierne og kundene deres.

Styletime finner man et stort utvalg frisør- og skjønnhetssalonger og deres behandlinger, samlet på ett sted. Brukere kan dermed enkelt søke etter en behandling, sammenligne og raskt booke time hos salonger. I tillegg samarbeider Styletime tett med salongene som ligger på siden deres, og hjelper dem med markedsføring og å bygge en digital profil.

Kort oppsummert, hjelper Styletime å få kunder inn salongdøren. Deretter er det opp til salongen å gi den beste behandlingen og sørge for gode kundeopplevelser.

Som Account Manager har Kristine ansvar for rundt 80 av Styletimes salonger. I tillegg jobber hun med å finne nye salonger, og å hele tiden ha god oversikt over nye trender, hva som rører seg innen hår, skjønnhet og velvære. Hun passer også på at de har et variert og bredt utvalg av salonger som samsvarer med kundenes behov.

– Jeg er jevnlig i dialog med salongene jeg har ansvar for. Det kan være alt fra at de ringer meg om praktiske ting, til at jeg bare ringer dem for å si hei og høre litt om hvordan det går.

Tett samarbeid med salongene

– Det som er unikt med Styletime, og en av styrkene våre, er at vi har en veldig tett og nær dialog med alle salongene. Det er viktig for oss å få frem at dette er et samarbeid mellom Styletime og salongen, og ikke minst at de betyr mye for oss. Uten de hadde jo ikke Styletime eksistert, forteller Kristine.

Det handler også om det personlige, og salongen og jeg blir etter hvert veldig godt kjent.

Kristine, Account Manager Styletime

I tillegg forholder salongen seg kun til én person hele veien – fra første kontakt, til opplæring i bookingsystemet, og deretter oppfølging, kundesupport og den videre kontakten. Og for Kristine er det nettopp denne daglige kontakten og de positive tilbakemeldingene som betyr mest i arbeidshverdagen.

– Det handler også om det personlige, og salongen og jeg blir etter hvert veldig godt kjent.

Kristine sørger også for å jevnlig holde salongen oppdatert om alle vurderinger og tilbakemeldinger fra kunder på Styletime. Hvis kunden gir salongen en dårlig tilbakemelding, er Kristine raskt ute med å informere om vurderingen. I tillegg kommer hun med råd slik at salongen får sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.

– I starten var noen av salongene litt skeptiske til dette med synlige kundeomtaler, og kanskje redde for at noen skulle legge inn tøys og tull. Men på Styletime kan man ikke legge inn en tilbakemelding før etter at man har besøkt salongen. Kunder mottar først en forespørsel om å legge inn en vurdering etter at de har besøkt salongen. I tillegg er jo vi i Styletime tilgjengelige hele veien for å hjelpe og veilede, hvis det skulle være noe.

Hjelper salonger med å nå ut til flere kunder

Styletime vokser raskt og har nå nærmere 40 000 månedlige brukere. Dette gir salonger en unik måte å profilere seg og synliggjøre sin ekspertise til et bredt spekter av potensielle kunder. Kristine forteller at hun hjelper salongene med å bygge en digital profil og tilpasse profilen på Styletime slik at den appellerer til målgruppen og skiller seg ut blant alle salongene.

– Det er veldig viktig med gode beskrivelser av behandlingene salongen tilbyr. I tillegg lønner det seg å ha fine bilder av salongen, behandlinger og resultatet. På den måten får kundene et inntrykk av kvaliteten, salongen og ferdighetene til de som jobber der allerede før besøket, forklarer Kristine.

Ut fra innsikten gjengen i Styletime sitter på om kundene, har Kristine også mulighet til å komme med råd basert på deres preferanser.

Kristine på besøk hos Della Frisør i Oslo. Foto: Daniel Gauslaa

– For eksempel ser vi at en stor andel av Styletime sine kunder ønsker å finne en ledig time i løpet av de tre neste timene. Derfor anbefaler jeg salongen å gjøre det mulig for kunder å booke samme dag eller i løpet av kort varsel.

Bruker selv Styletime

Kristine har jobbet i Styletime siden de startet opp, og er også en ivrig bruker av plattformen.

– Da vi var helt ferske, var jeg Styletimes «number one user», ler Kristine.  

Selv bruker hun Styletime for å finne salonger som har ledig tid på kort varsel, som tilbyr behandlinger til en god pris og av høy kvalitet. Men kriteriene avhenger også av hvilken behandling hun er på utkikk etter.

– Gelénegler er nok den behandlingen jeg ikke klarer meg uten, og som jeg gjør oftest. Når jeg skal bestille time er jeg gjerne mer prisbevisst, fordi jeg av erfaring vet at man kan få veldig fine negler til en god pris.

I tillegg bruker hun Styletime for å booke frisørtime, og av og til hudpleie eller pedikyr. Men når det gjelder frisør er det ikke pris som er viktigst for Kristine. Da er det gjerne bilder fra salongen og omtaler fra kunder som er viktigst.

– Det som er den største fordelen med Styletime er at du alltid finner gode alternativer hvis ikke din faste salong har ledig time. Styletime gir deg en god oversikt, der et stort utvalg salonger og behandlinger ligger samlet. Det er enkelt å la seg inspirere og kanskje tørre å prøve noe helt nytt.

Vil du vite mer om hvordan Styletime har hjulpet andre salonger?