Oslostylistene

For salonger

Sikret seg 500 nye kunder på ett år

Blant Grünerløkkas mange caféer, parker og vintagebutikker ligger frisørsalongen Oslostylistene, som drives av frisørene Fahima og Philip. Til tross for et nabolag, og ikke minst marked, med mye konkurranse har Oslostylistene klart å sikre seg 500 nye kunder i løpet av ett år. Mye av denne suksessen takker gjengen i Helgesens gate Styletime for.

– Det er ikke lett å starte opp en bedrift, og det har vært- og er fortsatt veldig tøft til tider. Vi visste ikke hvor stor gevinst det ville gi å markedsføre oss gjennom Styletime, forteller daglig leder Fahima i Oslostylistene.

– Plutselig begynte jeg å være fullbooket både torsdag, fredag, lørdag og slik bare fortsatte det. Til slutt var jeg fullbooket hver eneste dag. Det gikk i ett og ble nesten for mye. Jeg kunne ha opp mot 18 kunder på én dag. Dermed tok vi noen grep. Blant annet holder jeg av mer tid per kunde, som har fungert mye bedre og gir meg litt slingringsmonn før neste time, skyter Philip inn.

Plutselig begynte jeg å være fullbooket både torsdag, fredag, lørdag og slik bare fortsatte det. Til slutt var jeg fullbooket hver eneste dag.

Philip, Oslostylistene

Salongen har brukt Styletime helt siden oppstarten i 2017. I tillegg til å ha en profil for salongen på nettsiden, bruker Oslostylistene Styletime sitt online bookingsystem som lar seg koble opp mot Facebook-siden og kassesystemet deres. Dermed trenger ikke frisørene å være tilgjengelig på telefon til en hver tid. Og drop-in-timer… det har de nesten ikke ledig tid til lenger.

Oslostylistene forteller om sine erfaringer med Styletime.no

– Våre kunder synes det er veldig enkelt å bruke Styletime. Sånn sett er det et fantastisk verktøy både for å få nye kunder og for å ivareta eksisterende kunder. Vi får en mye bedre oversikt, og mye av servicen er blitt automatisert. Kundene våre mottar for eksempel SMS før timen sin, sier Fahima.

I tillegg til effekten Styletime har gitt, mener Fahima at å få Philip på laget har vært avgjørende.

– Da Philip kom inn seks måneder etter oppstart, begynte ting virkelig å snu. Philip er veldig kreativ, i tillegg til at han er genuint opptatt av kundene våre – han har hele pakka, forteller Fahima.

Fem av fem stjerner

Frisørsalongen tilbyr behandlinger som klipp, styling, farge, hårkur og barbering. I tillegg til å være flinke på det de driver med, er gjengen i Oslostylistene overbevist om at plettfri kundeservice og godt humør er noen av kriteriene for deres suksess.

Philip hos Oslostylistene. Foto: Jason Belo

– Servicen vi tilbyr er noe av det viktigste for å få fornøyde kunder. Det er så viktig å ta seg tid til kundene, vise at vi bryr oss, og ikke minst lære dem hvordan de skal bruke frisyren, sier Philip.


– Vi får veldig mange tilbakemeldinger som «dere er så hyggelige», «dette er den beste salongen jeg har vært på», «det er så hyggelig å se at dere virkelig elsker jobben deres», legger Fahima til.


Markedsføringen gjennom Styletime har også bidratt til å synliggjøre alle de gode tilbakemeldingene de får fra kunder. På Styletime kan kunder legge inn vurderinger av salongene, som er synlig for alle som bruker tjenesten. Her ranker Oslostylistene høyt, med fem av fem stjerner basert på 120 vurderinger.  

Vi opplever å bli møtt med smil allerede i det kundene kommer inn døren, fordi de har positive forventninger fra det de har lest om oss på Styletime

Fahima, daglig leder hos Oslostylistene

– Styletime og vurderingene hjelper oss veldig mye. Vi opplever å bli møtt med smil allerede i det kundene kommer inn døren, fordi de har positive forventninger fra det de har lest om oss på Styletime. Det er på bakgrunn av disse vurderingene og vår kompetanse at kunder velger nettopp oss, forteller Fahima.

Planer om utvidelse og nytt konsept

Planen videre er å ekspandere og få flere salonger med samme konsept. Fahima og Philip har nettopp utvidet salongen med fotostudio i naborommet og Jason som skal jobbe som fotograf. Sammen skal de utarbeide konseptet «Modell for en dag», hvor kunder kan få styling, sminke og fotoshoot i én pakke.

– Vi planlegger å tilby alt fra profesjonelle headshots, til opplevelser for jentegjengen som ønsker å pynte seg litt ekstra før en minneverdig kveld på byen, forklarer Jason.

Og planen er selvfølgelig at tilbudet etter hvert skal opp på Styletime.

Derfor LIKER Oslostylistene Styletime:

  • Har fått 500 nye kunder i løpet av ett år
  • Et godt markedsføringsverktøy for å nå ut til flere kunder
  • … og mulighet for å synliggjøre positive tilbakemeldinger fra kunder
  • Gir bedre oversikt gjennom online bookingsystem
  • Enkelt å bruke både for salongen og kundene
  • Kundene er fornøyde med tjenesten

Les også:

Kristine Gundersen, Account Manager Styletime. Foto: Daniel Gauslaa