hvordan kan salongen din gjøre det bedre på instagram

For salonger

Tips til hvordan salongen din kan bli bedre på Instagram

Du har alt du trenger; Instagram, bra mobilkamera og godt lys! Men, hva kan du gjøre for å booste Instagrammen din enda mer? Her er Styletime sine tips til hvordan salongen din kan lykkes på Instagram.

Hvorfor burde salongen din være synling på Instagram?

Først og fremst er det viktig å vite at Instagram er ikke vanlig reklame med tekst og prislapper, det er samling av bilder som skal inspirere – og klarer du dette, kan Instagram bli et verktøy som helt gratis minner kundene på å booke time hos deg. Du kan se på det som et digitalt utstillingsvindu.

Hvordan starte en Instagram profil?

Gjør det enkelt for kunden å finne deg

På Instagram er det viktig at kunder finner kontaktinformasjon til salongen. Ha derfor både navn, telefonnummer, adresse, e-post og link til bookingsystemet synling i bioen på Instagram.

Det er også viktig å ha samme navn på Instagram profilen som på salongen. Dette gjør at kunder og potensielle nye kunder kan enkelt finne profilen din. Om navnet på salongen din er tatt på Instagram, kan du legge til navnet på byen eller området til salongen. For eksempel: Beauty salon Oslo, Beauty salon Frogner.

Innhold og bilder

Formålet med Instagram for salonger er å inspirere kunder, som igjen kan føre bookinger. Tenk derfor på hva kundene er ute etter, og hvilke behandlinger som selger. Ofte er dette enkle behandlinger som fransk manikyr, røde negler etc. Om du ønsker å spice opp profilen, kan du inkludere litt mer spesielle trender innimellom for å vise bredde.

Tenk også over hvilke profiler du følger og hva som gjør at du følger akkurat de?

View this post on Instagram

Tinted Love by @melissa.nailbeauty

A post shared by CND (@cndworld) on

Før og etter bilder er fint for å vise resultater, men husk da å alltid plassere «etter-bildet» først, slik at det ser fint ut i feeden din.

Husk å spørre kunden om du kan bruke bildene du har tatt av han/henne!

Fin feed

Feeden din på Instagram er ditt digitale utstillingsvindu, og burde derfor følge stilen til salongen din, ettersom dette er kundens førsteintrykk av salongen. Velg lyse bilder med god kvalitet som passer sammen som en fotobok. Bruk filter til å lysne bildene, men ikke så mye filter at det gir et annet inntrykk enn i virkeligheten. Quality over quantity.

Bryt gjerne opp bilder med mye detaljer med enkle hvite/farge bilder som inneholder for eksempel quotes, blomster, anmeldelser etc. Du kan låne inspirasjonsbilder på Instagram så lenge du gir credit til personen ved å tagge hun/han som har tatt bildet. Er du i tvil om du kan bruke bildet? Spør alltid først.

Det er også lurt å unngå salgsbannere med tekst. Innholdet skal jo inspirere.

Tips: om du ikke er flink å ta bilder, kan du samarbeide med influencere som tar fine bilder. Dette kan også gi synlighet. Velg en influencer som passer til salongens image.

Hvordan få flere følgere på Instagram?

Hashtags #

Velg hashtags som gjør at kunder finne profilen din. Tilbyr du gelenegler på Frogner kan du bruke #neglerfrogner #negleroslo #geleneglerfrogner og #gelenegleroslo.

InstagramStory

Når kundene dine har begynt å engasjere seg, er det spesielt fint å bruke story-funksjonen. Filmer og bilder som ikke passer i feeden kan deles på story. Her kan du også tagge kunder, samarbeidspartnere, leverandører og brands. Dette gjør det enkelt for partnere å automatisk reposte bilder på sin story. På story kan du også ha mer salgsfremmende bilder med tekst og priser – eller bilder som ikke passer inn i feeden.

Kommuniser med kundene dine

Kundeservice er ekstremt viktig i sosiale medier. Husk å svar kunder som skriver til deg på både Facebook og Instagram. Om kunder tagger deg er det hyggelig om du legger igjen en kommentar og takker kunden. Fornøyde kunder er den beste markedsføringen du kan få. Repost gjerne kunders bilder i feeden eller på story – avhengig av hvor det passer.

Si ifra til kunder i salongen din at du har en instagram profil. Kanskje de følger og tagger salongen om de blir fornøyd?

Konkurranser

For å øke følgermassen kan du arrangere konkurranser. Her er det viktig å velge produkter og behandlinger som kunder er ute etter for at folk skal delta. Arranger gjerne konkurranser i samarbeid med andre salonger eller influencer. Vil du ha ekstra synlighet kan du booste posten som en annonse mot salongens målgruppe.

Kort oppsummert: Skap en profil som du ville fulgt selv.